Utbrenthet

Utbrenthet med dens varierende opplevelse og uttrykk er den mest økende diagnosen og sykemeldingsårsak i Norge.

Langvarig stivhet og smerte i ledd og muskler som rygg, nakke, midtrygg og skuldre er ikke uvanlig. Men når dette vedvarer over tid, med smerte i hele kroppen, slitenhet, energiløshet og nedstemthet (depresjon), – har vi en tilstand og en symptomrekkefølge mange kjenner på, og som er en stadig mer vanlig pasienthistorie på Clinic1. Dette er over tid utmattende, og med alle livets psykiske utfordringer i tillegg. Kroppen blir tappet for krefter og satt på prøve både psyke og fysikk.

«Det er ingen som vet hvor lang en meter strikk er», er ofte vårt svar på hvorfor dette skjer. Konstant og tiltagende stivhet, smerte, ubehag, både fysisk og psykisk, har vi en utrolig evne til å tilpasse oss og å tilskrive normalt. Når du strever med å komme opp av sengen om morgenen, – når det gjør vondt hver gang du reiser deg fra kontorstolen, – når du har kronisk vond/uregelmessig mage, – når du har kronisk hodepine, nakkesmerter og vonde skuldre, – når du gruer deg til hver dag du skal på jobb eller du gruer deg til å komme hjem, – eller du gruer deg til natten, – eller en ny dag. Når du kjenner at ordet utmattelse gir mening, – da har du latt det gå for langt, og det er kun snakk om tid før denne meterstrikken ryker.

Denne pasientgruppen er økende hvor det er avgjørende å se alle sider ved tilstanden. Det gjør vi og belyser alle sider ved tilstanden. De beste resultater oppnås når denne virkelighet synliggjøres. Disse pasientene vil også ha stort utbytte av å øke bevegelighet i muskler og ledd, forbedre sitt kosthold og jobbe med sin mentale helse.

Kiropraktoren jobber med å gjenskape bevegeligheten i muskler og ledd. Gir råd angående daglig aktivitet og bruk av kroppen. Henviser/anbefaler andre terapeuter når det er riktig, og sykemelder fra 20 til 100 % hvis formålstjenlig.

Massasjeterapeuten jobber med å gjenskape bevegeligheten i muskler og ledd, og veileder med øvelser og oppfølgende treningsprogram.

Per conubia nostra, per inceptos hime
    Mauris in erat justom etone. Per conub
    per inceptos hime naeos.

Where to find us