Online bestilling Ring oss

Råd og tips / Bibliotek

  • Ring oss på 67 56 40 00 for booking eller akutthjelp kveld, helg og helligdager. 

    Eller book online her:

Dekkskift:

Hver eneste vår og høst fører dekkskiftet til mange vonde rygger. Selv om ryggen er en robust struktur, så kan uhell forekomme. Under følger noen råd for å minske sannsynligheten for at slike uhell skjer.

Dårlig oppvarming, tidligere ryggsmerter og feil teknikk kan tillegges skylden for ulykkene som oppstår.

De 3 Faser – «Avpasset behandling og belastning, tilpasset din tilstand

Smerte er tilbakemelding fra skadet vev

Vi har utviklet «De 3 Faser – fra skadet til frisk», som er en velprøvd, trygg og effektiv behandlingsform. Vi har fokus på og bidrar til gradvis bedret funksjon (behandling, øvelser, råd mm) som gir optimal tilheling. Det har varig effekt. Vi hjelper deg med rygg, bekken, hofte, nakke, skulder og brystrygg. Også armer og ben.

«Dine plager, vår utfordring - vår erfaring, din trygghet.»

Ring/kontakt oss for en uforpliktende konsultasjon eller samtale. 

Få hjelp med dine plager på Clinic1: https://www.clinic1.no

Mvh Clinic1 / Geir og Pål

Skisesongen

Skigåing - oppreist diagonalgang - en vinner for kropp og sinn !

Fordelen med å gå /trene på ski er mange:

Langrenn gir bedre balanse, styrker hofter/ben, armer/skuldre, rygg/mage, bedrer sirkulasjon og kondisjonen. Forbedrer hjerte/lunge-kapasitet.

Store bevegelsesutslag i et diagonalt mønster stimulerer hjernen på beste vis.

Skulle du kjenne smerte og/eller ubehag når du går, eller umiddelbart etterpå, er det sansynlig at du har ledd-muskel enheter som ikke fungerer opptimalt. Da hjelper vi deg med en funksjons kontroll, med "vedlikeholds behandling". Det vil gi deg bedre ledd-utslag, raskere muskel-testitusjon, og større glede og utbytte av skituren.

Ta kontakt, eller kom innom, for en uforbindtlig samtale!

Råd for å unngå ryggproblemer

Varm opp med en rolig spasertur på 5-10 minutter så får du blodsirkulasjonen og elastisitet i muskler.

Bøy deg ned i knærne, slik at skuldrene kommer i høyde med bildekket. varier ryggstillingen, og prøv å løft mest fra bena under løftet av dekket. Det kan for eksempel være bedre å sitte på knærne fremfor å stå fremoverbøyd over lengre tid.

En bred fotstilling gjør deg mer stabil og gir deg mer kraft i løftet. Få brystkassen opp og frem for videre økt stabilitet og balanse.

Unngå rykk når du skal løsne hjulmutterne, bruk heller jevn belastning ved hjelp av kroppsvekten på jekken.

Rull hjulene, unngå å løfte mer enn du absolutt må. Trill dekkene fra oppbevaringsplassen frem til bilen. Når du skal løfte dekket av eller på boltene, sitt på huk i bredbeint stilling så nærme dekket som mulig og løfte dekket på plass.

Ta pauser og rett deg opp, gjerne gå noen skritt.

Har du helseforsikring?

Du kan benytte din helseforsikring hos oss